Wanneer bel je de huisarts?

Maak een afspraak zodra je zwanger bent rond 6 a 7 weken vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie (LM). Met een inwendige echo kun je dat meestal de vruchtholte zien en misschien meer!

Hieronder volgen enkele instructies. Aarzel niet!

Ben je ongerust?

Bespreek je zorgen over je gezondheid of je kind met de huisarts. Ongerustheid is altijd een reden om te bellen. Als je de uitleg of informatie niet begrijpt, zeg dit dan tegen de huisarts. Laat de assistente weten dat je bezorgd bent als je belt voor een afspraak.

Vaginaal bloedverlies?

Bij hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in bovenbuik of bovenrug?

Ben je meer dan 20 weken zwanger en heb je last van één of meer van de volgende signalen: hoofdpijn, sterretjes zien, braken, gevoel van strakke band om hoofd of bovenbuik, pijn in de bovenbuik of tussen schouderbladen, plotseling vocht vasthouden in gezicht, handen of voeten. Neem dan contact op met je huisarts. Het kan passen bij zwangerschapsvergifitiging.

Minder bewegingen van je kind dan anders?
Ben je 26 of meer weken zwanger en voel je je kind minder bewegen dan je gewend bent? Neem dan contact op met je huisarts. Zie ook de folder: "Jouw zwangerschap, de baby voelen bewegen"

Nog geen 37 weken zwanger en buikpijn of rugpijn die komt en gaat?
Ben je nog geen 37 weken zwanger en heb je buikpijn of rugpijn die met een bepaalde regelmaat komt en gaat? Neem dan contact op met je huisarts.

Bij vruchtwaterverlies?

Wanneer de vliezen breken, merk je dat je opeens vaginaal vocht verliest. Het kan een plons vocht zijn, maar je kan ook kleine beetjes vocht verliezen. Vaak is vruchtwater helder en kleurloos. Soms heeft het een gele, groene of bruine kleur. Er zitten eigenlijk altijd vlokjes in. Kijk goed welke kleur het heeft en probeer wat vruchtwater op te vangen en te bewaren het voor de huisarts.
De cartoons zijn getekend door Gerrit de Jager bekend van de Familie Doorzon. Ze zijn gemaakt op verzoek van de NCPF die de website mijnzorgveilig.nl beheert.